Зміни до правил проведення трудових перевірок
25 березня Президент підписав Закон №1320-IX від 04.03.2021 р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання надмірному тиску на суб’єктів господарювання заходів державного нагляду
(контролю) за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення».
27 березня його було опубліковано в «Голосі України» Законом удосконалено порядок здійснення державного нагляду (контролю) за
додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, підвищення його ефективності, зменшення фінансового навантаження на суб’єктів господарювання.
Відповідні зміни внесено до КЗпП, Закону «Про зайнятість населення» та деяких інших законодавчих актів. Зокрема:
- розмежовано державний, внутрішній та громадський контроль за додержанням законодавства про працю;
- уточнено підстави для притягнення до відповідальності за недопущення до проведення перевірки, створення перешкод у її проведенні;
- встановлено адміністративну відповідальність посадових осіб органів державного нагляду (контролю) за винесення приписів, розпоряджень, податкових повідомлень-рішень, вимог та рішень про накладення фінансових стягнень, що скасовані в адміністративному чи судовому порядку тощо.
Відповідно нові норми будуть діяти з 27 квітня.
Як місцева влада буде проводити з 27 квітня трудові перевірки:
З 27.04.2021 року органи місцевого самоврядування при здійсненні повноважень у сфері контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення можуть проводити перевірки, які не належать до заходів державного нагляду (контролю), на підприємствах, в установах та організаціях, що перебувають у
комунальній власності відповідної територіальної громади (ч. 2 ст. 17 Закону №280/97-ВР).
Органи місцевого самоврядування можуть виступати з ініціативою щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю):
- на підприємствах, в установах та організаціях, що не перебувають у комунальній власності;
- щодо ФОП, які використовують працю найманих працівників.
Причому такі перевірки мають проводитися не безпосередньо інспекторами з праці органів місцевого самоврядування, а виключно шляхом подання посадовими особами органів місцевого самоврядування відповідного звернення до Держпраці чи його територіального органу про порушення госпсуб’єктом законодавства про працю та зайнятість населення (ч. 3 ст. 18, пп.5 п. а ч.1 ст. 34 Закону №280/97-ВР).
При цьому місцеві ради позбавлені права накладати штрафи за порушення законодавства про працю та зайнятість населення (зміни до ч. 3 ст. 34 Закону №280/97-ВР)!
Відповідні зміни внесені й до ч.1 ст. 6 Закону №877, де підставами для здійснення позапланових заходів є звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства у випадках, коли право на подання такого звернення передбачено законом.
Головний державний інспектор відділу з
питань додержання законодавства про
працю, зайнятість та інших нормативно-
правових актів Управління Держпраці у
Вінницькій області
Поліщук Н.А.